- Ane Helding Ersgaard

søndag den 6. maj 2012

Fin de semana

Vil lige fortælle jer lidt om mine weekender her i Quebradas, har jo allerede haft tre af dem - vildt at tiden går så stærkt!

Udsigten fra haven
Den første weekend jeg var her, var jeg sammen med familien. Brugte nærmest hele dagen på at lege med Suyen (datteren i huset på 7 år). Vi malede blandt andet vores hænder gule og sorte og satte aftryk på papir. Så legede vi gemmeleg og tegnede en masse tegninger :) Om søndagen tog jeg med familien hen til moderens del af familien og mødte en masse søskende, nevøer, niecer mm. - formentlig lidt af det hele ;) Der spiste vi frokost alle sammen (ris med kylling!). Derefter spillede jeg Wii med børnene, det var lettest at falde i snak med dem.



Sidste weekend var jeg med Maria og Julia på Manuel Antonio strand. Det var deres sidste weekend her i Costa Rica, så den blev nydt gevaldigt i det gode vejr. Jeg har været der en gang før, men der var stadig fantastisk smukt!

Suyens hånd
Igår blev jeg vækket af en voldsom banken på taget klokken seks om morgenen! Havde regnet med at sove længe, da jeg normalt står tidligt op, men det blev der ikke noget af.. Da de havde vandskade på taget, så faderen og sønnen var igang hele dagen for at ordne det. Og de undskyldte for banken, men de blev nødt til at starte tidligt, for om eftermiddagen regner det altid her, så det skulle jo helst ordnes inden regnen. Så fair nok, selvom jeg blev lidt morgengnaven! :)
Resten af dagen blev brugt på at slappe af - det er hårdt at gå i skole hehe! Og så legede jeg lidt med Suyen igen, tror hun synes det er herligt at jeg gider at lege ;) Idag havde vi også familiefrokost, men hos os istedet. Tror måske det er en tradition de gør hver søndag, vildt hyggeligt.
Selvom jeg ikke har lavet så meget i denne weekend, og der ikke er så meget at lave efter arbejde, så synes jeg at tiden flyver afsted! Nu har jeg kun fire uger tilbage - det jo helt fjollet! :)

Caimito, meget sød og snasket frugt
Men det bliver rart at komme hjem igen! Og er ved at bliver godt træt af ris.. Her får man nemlig ris to gange om dagen.. og har nu fået det i tre måneder! Også selvom der er kartofler eller pasta, så får man lige en skål ris til.. forstår det ikk.. Maden er meget ensformig og ikke yderst interessant, men det har de mest fantastiske frugter, og så er de dobbelt så store end dem derhjemme :)

Har efterhånden smagt nogle underlige ting, det synes jeg er herligt. Har blandt andet smagt en frugt man putter mayonaise på og den smager lidt af artiskok.. Så har jeg smagt manzana de agua (vand æble), som er et aflangt æble som egentlig bare smager af vand. Har også fået en frugt man putter salt på og mango i saltlage.. hmm ikke min favorit! De har selvfølgelig de bedste mangoer (uden salt), papayaer og bananer. Platanos er noget de spiser utrolig meget her, det ligner en kæmpe banan, men den smager ikke af banan. Så kan man koge den eller stege den, når den er kogt smager den ikke af noget, hvorimod hvis man steger den smager den af kage - uhmm det er guf, men lidt sært at få til aftensmad hehe :)
Så har de et hav af sødt brød og søde kager, det har jeg fået til morgenmad et par gange. Har nu to gange til dessert fået is med gelatine/gelé! Det bliver godt nok aldrig min favorit, nippede pænt til det og lod det stå... Ups, men det var godt nok ikke lige mig, men isen var god :)

Gelatine med is!

Det sjovt at smage en masse nye ting, selvom der er lidt for mange ris :)

2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da utroligt, hvad du oplever. Det er ikke bare smagsopleverlser i massevis, som du har fået i Costa Rica. Nej, du har fløjet over regnskoven, set hverdagen for socialt udsatte og svigtede børn,set vulkaner, boet hos 3 meget forskellige familier, arbejdet på tre skoler af forskellig størrelse, boet både i storbyen og på landet, været på turistture med veninderne og nye venner, samt nået at blive træt af ris:-)

      Slet