- Ane Helding Ersgaard

søndag den 11. marts 2012

Så kom kulturchokket..!

Nu har jeg været 2 uger på børnehjemmet Casa de Pan og syntes lige jeg ville opdatere lidt.
Jeg har i mange år drømt om at tage til et fremmed land og arbejde på et børnehjem, og så selvfølgelig lige redde verden på vejen! Men hvem har ikke tænkt på det.. ;) Mit syn på hvad jeg kan udrette hernede, har selvfølgelig ændret sig meget med årene, og jeg er blevet mere realistisk.
Men nogle dage føler jeg, at det er ligegyldigt for dem, at man er der.. De er jo vant til at klare sig selv, men også vant til at der hele tiden kommer nogle oversmarte frivillige for at hjælpe dem med alle deres problemer! Især nogle af de store børn, kan være lidt fjendtlige overfor én.. Altså det er ikke så slemt, at man ikke har lyst til at være der, for der er samtidig mange af børnene, som er glade for at se én, men man kan mærke, at de store har prøvet det mange gange før..

Deres vaskerum, som er fyldt med tøj og er MEGET rodet!

Det er de ældste piger som vasker tøjet, gør rent, vasker op, hjælper de mindste i bad og sætter alle de små pigers hår! Det gør de lige inden de tager i skole.. De skiftes godt nok til det, men det er noget af et job når der bor 30-40 børn i det samme hus!
Det er klart at der bliver hurtigt beskidt, når man bor så mange i samme hus, og her har man jo sko på indenfor;) Det er en helt ny verden at komme ind i, når man træder ind i Casa de Pan. Med det samme møder man en masse glade børn, men som alle kæmper for opmærksomheden. Der er altid larm, men kæmpe smil på læberne:) Så selvom det nogle gange er lidt kedeligt, når børnene er i skole, så elsker de at lege med én og atmosfæren i huset er fantastisk!
Jeg har kun fem uger tilbage og jeg er virkelig bange for at gå glip af noget. Oplever jo kun det her én gang i mit liv, så det er om at nyde det og suge til sig af oplevelserne og erfaringerne mens man er her. Tror måske egentlig at de her børn påvirker mig mere, end jeg påvirker dem, for de er jo vant til det, hvorimod det hele er nyt for mig.

Men børnene er glade og har det godt:)

Men nogle gange vender det sig i mig, når man er vidne til nogle ting, jeg selv ville have gjort anderledes. Fx skal de små børn selv gå på toilettet. Vi har fået at vide, at vi ikke må hjælpe dem med sådan noget, men det er ikke sjovt at stå og kigge på, et lille barn der ikke selv kan gå ordentlig på toilettet, som efterlader toilettet uden at trække ud eller vaske hænder. Hvornår lærer de det så, hvis de ikke lærer det når de er små..
Det værste er, at der er masser voksne, men de sidder bare og drikker kaffe og snakker med hinanden hele dagen.. Det kan godt gøre mig lidt irriteret! Men altså man skal jo heller ikke brokke sig for meget, eller blande sig for den sags skyld. De har jo styret det her børnehjem i masser af år, og de har det jo godt :) Skal bare vænne mig til, at tingene kan gøres anderledes,end jeg lige vil have det hehe :)
Men det vigtigste af det hele er, at børnene er glade og har det godt :)

Så jeg tror bestemt at jeg får en masse ud af det her ophold, og man kan vel godt sige, at jeg har fået noget af et kulturchok! Men det var vel også på tide hehe;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar