- Ane Helding Ersgaard

fredag den 23. marts 2012

Så gik turen til Nicaragua!!

Vildt nok at man lige tog på en forlænget weekend til Nicaragua, det havde jeg aldrig nogensinde troet var muligt! Men da man kun må være i Costa Rica i 90 dage på turistvisum, blev jeg nødt til at forlænge det på et tidspunkt, man skal bare tage ud af landet i 72 timer og ind igen. Da Maria kom en måned før mig, blev hun nødt til at gøre det snart, vi ville gerne gøre det sammen, så vi tog lige fem dage til Nicaragua! Vi kunne jo lige så godt gøre en tur ud af det, nu når vi alligevel skulle så langt:)

Vi tog en bus fra San José alt for tidligt om morgenen, nemlig klokken 6, og vi skulle være der en time før!! Men efter 8 timer var vi så i  Granada i Nicaragua. Da vi skulle over grænsen, skulle vi have et stempel og bagefter skulle vores bagage ses efter.. Men det var godt nok ikke særlig grundigt, vi skulle blot åbne vores tasker hvorefter en mand bare hurtigt kiggede, uden rigtig at kigge! Så man kunne godt nok nemt smugle noget ind i landet! Men vi havde selvfølgelig ikke noget at skjule, blev bare overrasket over hvor lidt de gjorde ud af, nu hvor de har grænse kontrol..

Byen Granada, som vi tog hen til, er en rigtig flot by i koloni stil, husene er meget anderledes end i San José - i hvert fald i Granada. Der var knald på farverne og bygningerne var rigtig flotte. Dejligt i forhold til husene i Costa Rica, som ikke er noget kønt syn.. Men i Nicaragua er der rigtig mange fattige, mange sov på gaderne og tiggede, meget mere end i Costa Rica. Nicaragua er det næst fattigste land i verden, så havde prøvet at forberede mig på det.. Men det er vel næsten umuligt, det påvirkede mig i hvert fald meget at se så mange fattige. Der var rigtig mange børn som solgte ting på gaderne, formentlig fordi man lettere får medlidenhed med børn end voksne, men tænk at skulle gøre det hver dag fra man er helt lille.. Forfærdeligt at tænke på, men så er det på en måde godt, at Granada er en turistby, så de kan tjene penge på turisterne.

Der var rigtig mange køer og heste som bare gik rundt på vejen uden nogen hyrde! Det var ret sjovt, og bilerne havde et specielt horn, som fik dyrene til at flytte sig, uden at det skræmte dem, da de tit spærrede vejen;) Der var også flere der brugte hestene til at transportere ting i stedet for biler. Og der var rigtig mange der cyklede rundt, da det jo klart er billigere end en bil, så trafikken var meget anderledes end i blandt andet Costa Rica.

Nå men vi havde 3 hele dage i Nicaragua, så vi skulle selvfølgelig ud og være turister, og ville se så meget som muligt. Om lørdagen var vi ude og sejle i kajak! Ja tro det eller ej, men det var faktisk  mega skægt:) Vi sejlede omkring en masse små øer, som er blevet dannet på grund af, at vulkanen Mombacho for mange år siden eksploderede, i hvert fald toppen af den. Så alle de små øer kommer fra vulkanen af, ret cool;) Vi havde to timer til at sejle rundt, og det var utrolig fredfyldt og smukt. På nogle af øerne boede fiskerfamilier, mange kunne se hvordan de vaskede tøj i vandet og hvordan de var nødt til at sejle hen til land for at sælge deres fisk. Det må være ret besværligt at bo så langt væk fra alting og tror de er meget fattige. Det var rigtig spændende at opleve:)

Efter vi havde sejlet gik vi rundt inde i byen og pludselig så vi et dansk flag foran et museum.. Vi blev nysgerrige og gik ind og spurgte hvad et dansk flag lavede i Nicaragua:) Så fandt vi ud af at ejeren af museet for præcolumbiansk kunst i Granada er ejet af en dansker. Sekretæren spurgte om vi ville møde ham, så det gjorde vi på trods af at det virkede lidt sært.. Vi snakkede med ham og han fortalte os om et projekt han havde lavet i Granadas slum, for at få de fattige ud af fattigdommen.

Projektet gik ud på, at han havde bygget en masse huse og så sørgede han for at der flyttede lige mange fattige og middelhavende ind i husene. Efter et år havde alle de fattige fået et job, fordi de havde fået nye kontakter og lært nogle andre mennesker at kende. Det er nu syv år siden han startede projektet - vildt inspirerende og virkelig interessant at høre om. Da han havde besøg af en mand fra organisationen Ibis, som skulle ud og se hans projekt, fik vi lov til at komme med:) På vejen derud så vi det "rigtige" Nicaragua, da Granada jo er en turist by, er den flottere end resten af Niaragua. Husene i slummet var nærmest ikke huse, og folk gik rundt på bare tæer, og der lignede noget der var løgn. Men det var vildt at opleve. Godt nok heldigt at vi lige mødte en mand, som kunne vise os en anden del af Nicaragua! Og skønt at se et projekt som fungerer rigtig godt, hvis bare man har ressourcerne til det og viljen, tror jeg, at man kan gøre rigtig meget for andre mennesker.

Dagen efter tog vi ud til Ometeppe, som er en ø med to vulkaner. Øen var utrolig smuk og det var fantastisk endelig at se en vulkan! Vi sov der en nat og tog så tilbage til Granada igen, da vi skulle have bussen derfra dagen efter. Men Granada er en skøn, og alting var sindsygt billigt! Vi købte på et tidspunkt fire mangoer for 1 kr.!!! Ret vildt!

Er på en måde glad for at vi blev nødt til at tage ud af landet, for det var fantastisk at se et andet land i Centralamerika:)