- Ane Helding Ersgaard

onsdag den 28. marts 2012

Vulkan!!! Næsten da...

Idag tog jeg en dag fri fra arbejde, for at tage op og se en vulkan tæt på San José, sammen med en pige fra Danmark der også arbejder på projektet. Det er hendes sidste uge her, og hun ville gerne nå at opleve en vulkan inden sin hjemrejse.
Vi stod meget tidligt op for at tage en bus til San José, da der er utrolig meget trafik, da de ingen motorveje og ingen toge har, tager det meeeget lang tid at komme fra Cartago til San José!

Vi tog op og så Vulkanen Poás, som ligger i Alejuela. Det tog cirka to timer fra San José. Vi havde begge to glæder os utrolig meget, da denne vulkan skulle være utrolig smuk og let at bestige - vigtig pointe;) Da vi så endelig kom derop, var der så mange skyer at man intet kunne se - overhovedet!!!! Man kunne ingen gang se lidt ud over byen, eller ane at vulkanen var der! ØV BØV! Nu var vi stået så tidligt op for ingenting!! Og vi blev nødt til at være der helt til kl. 14 da der kun gik en bus hjem igen! Det var virkelig ærgerligt. Jeg bliver simpelhen nødt til at tage derop en anden dag, vil så gerne se en vulkan tæt på.

Det var så den udsigt!

Men på børnehjemmet går det stadig rigtig godt, og glæder mig hver dag til at komme derhen:) Børnene begynder virkelig at kende mig nu, og virker mere trygge ved mig og har nu endelig lært mit navn! Næsten da... Da der er absolut ingen costaricanere, der kan udtale mit navn, er de blevet nødt til at lave det om til Ani, da de simpelthen giver op efter et par forsøg!! Det er alt for svært! Det er virkelig sjovt at høre dem prøve at sige det, men også lidt besværligt for så glemmer de tit hvad jeg hedder, da Ani vidst også er lidt underligt/nyt for dem.. Men nu er jeg begyndt at sige mit navn, meget højlydt hver gang en af børnene kalder mig for muchacha! Så nu er de ved at lære det hehe :)


Forleden var en af de små piger rimelig led overfor de andre børn, og begyndte at slå nogle af dem. En af de voksne der arbejder på børnehjemmet fandt ud af det, og skældte ud på pigen hvorefter hun gav pigen et ordentligt slag midt på låret og bagefter et rap over fingrene! Pigen græd slet ikke, eller noget i den stil, men blev bare ved med at slå de andre og være vred, men det virkede som om hun havde prøvet det før... Ikke for at være bagklog, men når de voksne slår hende, er det da klart, at hun ikke forstår at hun ikke må slå andre, når hun selv en gang imellem får nogle ordentlige klask. Jeg blev selvfølgelig meget overrasket, da jeg ikke havde oplevet det før, men jeg må bare se i øjnene at de opdrager dem anderledes her end derhjemme.. Det jo ikke fordi jeg skal komme og blande mig, så jeg holdt pænt mund.



Det kan godt være, at jeg ikke kan ændre en masse ved at være der, men synes alligevel at jeg hjælper en masse til:) Henter børnene fra skole, hjælper med vasketøjet, hjælper med maden og vigtigst af alt leger jeg en hel masse med børnene og giver dem opmærksomhed! Det har de virkelig brug for! Det er lidt ligesom at gå i børnehave igen! Det er skønt :) Vi tager nærmest hver dag hen i en park tæt på, hvor der er gynger og vipper, som de elsker at lege på. Jeg har nu også lært at lege dåseskjul på spansk og en spansk sangleg;) Det er bare herligt, man kan aldrig blive træt af at lege, og det gør de bestemt heller ikke :)






4 kommentarer:

  1. Næste gang du skal hen og se vulkanen, må du lige undersøge vejret først:-) Glæder mig til at se billeder, hvor man kan se, hvor smukt der er!
    Det er dejligt, at det går så godt på børnehjemmet. Beklager at du har fået et navn, som børnene ikke kan udtale;-(

    SvarSlet
  2. Hej Ane
    Det lyder dejligt med dit nye sted og især er det spændende med den nye skole.
    Her i Taastrup er det næsten sommer og jeg sidder udenfor. Senere i dag skal jeg ordne haven.
    Skal du i kirke her søndag - det er sikkert spændende.
    I går vandt B.93 deres fodboldkamp så nu går det fremad.
    Pas på dig selv.
    Mange tanker
    Far

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. lyder godt at vejret er blevet bedre derhjemme:)
    Har ikke været i kirke endnu, men hun fortalte mig at de plejer at gøre det om søndagen.. måske gør de det om aftenen.. hvem ved.. det kunne i hvert fald være sjovt:)
    Jaaaaaa tillykke med B93!
    Vi ses, knus Ane

    SvarSlet