- Ane Helding Ersgaard

tirsdag den 10. april 2012

Semana Santa


Nu er det et stykke tid siden jeg har skrevet sidst.. Der er ikke sket saa forfaerdelig meget, men det har mere bare vaeret hverdag - men det jo ogsaa en del af det. Men det har jo vaeret paaske (semana santa) i mellemtiden, og derfor er der da lidt at fortaelle. Jeg havde glaedet mig til at opleve paasken her, da det jo er et katolsk land, saa taenkte at de nok gik meget op i det.. Det har ikke vaeret det helt store gilde med anderledes mad og fester - som i Danmark ;) Men der har vaeret en masse paaskeoptog, og det har vaeret ret saa interessant at opleve :)



 

Jeg har set tre optog, de har alle sammen vaeret forskellige, men alligevel med ens elementer. Det foregaar saadan at de gaar en masse mennesker samlet, baade boern og voksne, og saa synger de imens. I midten gaar der en praest som synger for i en mikrofon. I det ene optog var der ogsaa en mand som sad paa et aesel, og som samtidig var klaedt ud som Jesus - det kunne jeg altsaa ikke lade vaere med at more mig lidt over :) Saa gaar de alle sammen i takt, paa speciel maade med det ene ben, som er svaer at forklare. Men alle optogene ender ved en kirke og der er rigtig mange mennesker der deltager.

Paa et tidpunkt koerte jeg i en bus, hvor bussen var noedt til at vende om og koere en speciel vej, fordi der var et optog midt paa vejen, hvor de havde en kaempe statue i midten - saa det var ret besvaerligt at koere uden om! Det er vildt saa mange mennesker der var, men samtidig en rigtig hyggelig tradition :) Vores paaske handler jo egentlig bare om mad, aegtrilning, snaps og paaskeharen hehe :) Hvor her handler det rent faktisk om religionen, det var sjovt at opleve til en afveksling - selvom jeg lidt savnede de paasketraditioner, som jeg selv kender til :) 



Imorgen haaber jeg paa at komme op og se den vulkan som er her i byen, da det jo er min sidste uge - saa det skal goeres snart.. Men tager selvfoelgelig kun derop hvis vejret er godt, saa det ikke bliver ligesom sidst hehe :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar