- Ane Helding Ersgaard

onsdag den 18. april 2012

Escuela Quebradas

Så har jeg været to dage på skolen her i Quebradas. Jeg har kun været sammen med engelsk læreren indtil videre, og været med i hendes timer. De første par timer var med 3. klasser, som havde om temaet familie. Da de ikke var ældre, var det engelske meget meget basis. De lærte at sige mor, far og søskende på engelsk!  Igår kiggede jeg egentlig bare på, men de var alle meget nysgerrige, overfor hvem jeg var.

I starten af hver time beder de til Gud, og da det jo er en engelsktime, gør de det på engelsk. Det er lidt sjovt :)

Engelsk læreren hedder Angélica og er rigtig sød. Hun fortalte mig, at lærere altid havde brug for hjælp, så hun satte mig til at klippe nogle sedler ud lige med det samme hehe :) Der var ret mange, så fik helt ondt i hånden! Men hun var glad for at få lidt hjælp :) En time varer 40 min., så tiden gik rigtig hurtigt. Efter vi havde haft to timer, skulle vi hen på en anden skole. Da der ligger en lille skole oppe i bjergene, hvor der kun er seks elever! Det var noget af en oplevelse. De børn der går der, bor alle oppe i bjergene og de har ca. 5 km for at komme til skole, og da ingen af deres forældre har bil, bliver de nødt til at gå derop. Så det er noget af en bedrift at komme i skole. Og da det er oppe i bjergene, regner det ret tit! Rimelig surt!
Angélica fortalte mig at inspektøren på den lille skole, underviser dem i alle fag på nær engelsk. Så hun har da noget at se til. Og da de børn der går der, er på forskellige klassetrin, skal de alle have forskellige opgaver. Det lyder lettere besværligt. Men eleverne var rigtig søde, og det var virkelig hyggeligt med så få elever. Og udsigten var fantastisk! Det må være lidt en luksus, når man er så få, så kan de få al den hjælp, som de har brug for :) Men det bliver nok svært for dem, når de så kommer hen i en større klasse, når de bliver ældre, for det har de jo aldrig prøvet før. Så der er vel både fordele og ulemper ved det..

Angélica fortalte mig at det var rigtig svært, at være lærer i Costa Rica, da de selv skal betale for deres materialer. De får ingen penge fra staten af, og det er gratis at gå i skole, så de må kun opkræve en smule fra forældrene. Hun fortalte mig også, at hvis man var landmand her, tjener man omkring 50 kr. om dagen! Og det er formentlig, kun manden der arbejder, det er jo et rimelig traditionelt land, så det ville være umuligt, hvis de også skal betale for, at deres børn kan gå i skole. Så skolen må højst opkræve 30 kr. året fra forældrene, og det er jo ikke særlig meget, da papir og materialer jo er dyrt. Så hver gang hun skal tage en kopi, skal hun (læreren) betale for det. Hun sagde, at det var rigtig hårdt de første par år, for der har man jo ingenting, men nu har hun været lærer i 7 år og har efterhånden skrabet sig nogle materialer sammen, som hun kan genbruge. Men hun elsker at være lærer, hun ville bare ønske, det var i et andet land.. Det får mig virkelig til at sætte tingene i perspektiv.. At vi i Danmark konstant brokker os over, at der ikke er nok penge til skolerne, og det er en katastrofe, hvis man skal genbruge materialerne!!! Gud hvor er vi priviligeret! Men det er da altid noget, at de her kan gå i skole gratis, det er da i det mindste bedre end ingenting :)

Idag var jeg også med til engelskundervisningen og jeg deltog faktisk :) På et tidspunkt skulle jeg læse nogle ord op, hvorefter de skulle gentage dem. Angélica synes nemlig, at de skulle prøve at høre en andens udtale, end den de plejer. Det kan de jo også lære noget af :) Og de har en rimelig kraftig accent når de snakker engelsk, da udtalen er meget anderledes end det spanske. Så de stirrede alle sammen på mig imens! Men det var ret sjovt at være med :)

Imorgen skal jeg have idræt hele dagen! Det har jeg ikke haft før, og har heller ikke mødt læreren endnu, så det bliver spændende :) Men jeg skal møde kl. 7!!!! Her starter skolen nemlig allerede kl. 7 - rimelig tidligt, så må hellere gå i seng nu hehe :)

3 kommentarer:

  1. Hvor lyder det dog spændende. Det er dejligt at du bliver inddraget i undervisningen. Måske bliver du så grebet af engelskundervisningen, at du skal have engelsk på seminariet:-)

    SvarSlet
  2. Glæder mig til at høre om idrætstimerne. Det kan være du kan foreslå at lave danseundervisning med pigerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. hehe ja det kunne være:) De synes i hvert, at jeg var sjov at snakke med, og stillede mig alle mulige spørgsmål hehe :)

      Slet